24.3.2015

Esittelyssä: Hanna Engström

Nimeni on Hanna Engström, olen lisensoitu Bent Branderup -valmentaja ja pyöritän Gotlannin ratsastusakatemiaa, jossa koulutamme hevosia ja ihmisiä kansainvälisessä ilmapiirissä. Työntekijät, opettajat ja harjoittelijat tulevat meille ympäri Eurooppaa.


Tavoitteenani on levittää tietotaitoa ja nauttia ratsastustaiteesta. Ratsastusakatemiani tavoitteena on kehittää työtapoja ja oppia kokemuksistamme, säilyttää opetushevosten ja opetuksen korkea taso riippumatta siitä työskentelemmekö piaffin kanssa tai otammeko nuoren hevosen kanssa ensi askeleita ympyrällä.

Olen opiskellut ja käyttänyt akateemista ratsastustaidetta perustyökaluna jo pitkään itseni ja hevosteni kouluttamisesta. Tämän ratsastustyylin perusta on uskomaton tietotaiton vauraus hevosten ja ratsastajien kouluttamisesta ja kumppanuudesta. Joka vuosi elokuussa akateemisen ratsastustaiteen opettajat ja oppilaat kokoontuvat keräämään kokemuksiaan yhteen ja oppimaan toisiltaan.

Gotlannin ratsastusakatemia on minun unelmani ja visioni. Tarkoituksenani on ollut luoda harmoninen opiskeluympäristö. Tapaan oppilaita niin internetin välityksellä kuin kursseilla ympäri Eurooppaa ja kaikki ovat tervetulleita oppimaan kouluhevosillani. Tällä konseptilla pystyn kehittämään ratsastajia kaikilla tasoilla ja ottamaan huomioon hevosikkojen lisäksi myös ratsastajan kehon ja sen koulutuksen.

Olen tehnyt matkallani virheitä ja joutunut umpikujiin, kun olen yrittänyt löytää ”pikakorjauksia”. Nyt olen alkanut ymmärtää mitkä asiat ovat minulle todella tärkeitä.
  • Olen iloinen ja onnellinen, kun minulla on läheinen kontakti ja hyvä suhde hevoseeni ja pystyn näkemään että hevonen on tyytyväinen minuun.
  • Näen luottamuksen kehittävän pehmeyttä ihmisen ja hevosen välille.
  • Tunnen oman kehoni pehmenevän ratsastuksen ja hevosten kanssa työskentelyn myötä. Kykenen ymmärtämään asennon ja muodon tärkeyden omassa kehossani, ja yhtälailla hevosen kehossa. Liikkeiden luonnollisuus ja niiden tarkoituksenmukaisuus tehtävää ajatellen on terveysasia ja saa molempien kehot voimaan paremmin.
  • Pystyn tuntemaan eron tasapainossa olevan liikkeen helppouden ja epätasapainon välillä. Ilman tasapainoa emme hevoseni kanssa ikinä kykene saavuttamaan yhteisymmärrystä ja pehmeitä liikkeitä.
  • Ratsastajana minulle on tärkeintä oppia olemaan häiritsemättä hevosen liikkeitä. Pystyn kokemaan liikkeen kauneuden omassa kehossani työskennellessäni hevosen kanssa. Yhteinen rytmi tulee näkyväksi myös katsojille.  
Kahden kehon ja mielen yhteinen liike luo kuvan yhteen sulamisesta. Eikö tämä ole sitä mitä ratsastajina etsimme, sellaista viestintää, joka saa meidät näyttämään yhdeltä?



Hanna Engström

Kotisivut: www.ekeskogs-ridingacademy.com

Huom. Hannan esitys HETA 2015-tapahtumassa on englanninkielinen.